فرهنگی ادبی اجتماعی

فرهنگی ادبی اجتماعی

فرهنگی ادبی اجتماعی
فرهنگی ادبی اجتماعی

فرهنگی ادبی اجتماعی

فرهنگی ادبی اجتماعی

خود بزرگ پندارانِ پوشالی

《بسمه تعالی》

با تعظیم و تکریم به محضر امام حاضرِ ناظر ، یگانه مجری عدالت(عج) ، و با تقدیم احترام به جمیع اهالیِ ارجمندِ بخشهای خشت و کنارتخته ، کمارج و بناف و سایر روستاهای دلیر پرور منطقه.

اهالی غیور و شریف ، مردان مرد و زنان مردپَروَر.


همان مردمی که به شکرانه برکت و نعمتی که خداوند در کوهها و تپه ها و زمینهای این منطقه یِ تاریخی و سرفراز ، در دلِ کوههایِ سر بر فلک کشیده یِ زاگرس ، از آب روان و شیرین تا گیاهانِ دارویی و زینتی و سرسبز و گلهایی با عطر و بوی مسحور کننده به آنان عطا فرموده ، دست اتحاد به هم دادند و یکصدا و مبتنی بر ضوابط و مقررات جاریه ، از تخریب و تهدیدِ نبضِ حیاتِ خود مردانه ممانعت نمودند.

محل ارتزاق اهالی دو بخش ، ذخیره طبیعی آبهای مورد نیاز در اموراتِ زراعت و باغبانی و دامداری ، قنوات ،چاهها ، بناها و آثار تاریخی از جمله آثار بجای مانده از نبرد خونین مردان و زنان رشید این خاک در برابر هجوم قوای بیگانه ای چون آزادخان افغان و ... و قبور مطهر و ساده آن شهدای مدافع وطن در چند ده متریِ مکانِ سایت ، منابع طبیعی و ملی ، آبهای روان و ذخایر آبهایِ ژرف و زیرزمینی و مهمترین موضوع ، نبضِ اقتصادِ دو شهر و دهها روستای تابعه که مبتنی و وابسته به پرورش و کاشت و برداشت انواع نخیلات مرغوب و توزیع و صادرات محصولاتی گرانبهایی چون خرما،رطب،قصب،شیره خرما،گرده و دهها نوع محصولات و صنایع دستی و ... به اکناف جهان ، این نقطه را از چنان اهمیتی برخوردار کرده است که ، آحاد مردم این مرز و بوم بر خود واجب دانستند ، که بطورِ مُنسجم و اصولی ، با درخواستها و اعتراضاتِ قانونی و مسالمت آمیز ، از ارکان دولت و قوه محترم قضائیه ، مُصرّانه درخواست بررسی و رسیدگی و تجدیدنظر در مصوبه نهاییِ معاونت عمرانی استانداری و کارگروه پسماندِ فارس ، با استناد به اسناد قوی و قانونی و اعلام شبهات و تناقضات موجود در روندِ اجرایی تشریفات قانونی و آئین نامه ایِ مکانیابیِ سایت تا برسد به انتخاب مکان فعلی را بنمایند.

در پایان ، چنان شد که همگان به چشم دیدیم.

اما آنچه در تثبیت و تقویت اتحاد منطقه در تمام مسائل و امورات اولویت دارد ، صداقت است و تلاش صادقانه.

اصولا در چنین گرفتاریهای عمومی و مهم ، مخالف و موافق و همراه و خائن بلاتردید وجود دارد.

بر اساس تاریخ بشر ، سکوت در برابر بی تفاوتیها و کارشکنیها ، همیشه باعث جَری تر شدن دغلکاران شده است.

اگر به دنبال افتخار و پیشرفتی برای این منطقه هستیم ، مسیر آن از همان افرادی میگذرد که با حمایت و همراهی قاطِع و عادلانه یِ بزرگانِ نامدار و غیرتمند این منطقه ، و در اوج مشکلات ، بیش از هشت ماه وقت و کار و زندگی خود را در تُل و تپه های امامزاده میر محمد تا اطراف دریاچه پریشان و معادن گچ و نمک و سد چروم و کتلهای صعب العبور تا بررسی وضعیت فعلی سایر سایتهای پسماند همچون سایت بازیافتِ مرکز استان ، واقع در بَرمشور ، ۱۸ کیلومتری مرکز استان و در محورِ شیراز-سروستان و جی پی اس زدنها و لیز خوردنها و آفتاب سوخته شدنها و کوفته شدنها ، و در مسیر شهر به شهر و روستا به روستا و دادگاه به ادارات مختلف ، گذشت و روز بروز قویتر از روزها و شبهای قبل ، در دل خطرات فرو رفتند و با افتخار بیرون آمدند.

پیاده و سواره.شب و روز.

تشنه و گرسنه از غروب آفتاب تا دم صبح و از صبح تا شب.بارها خسته و نا امید شدند و کَم نیاوردند.تهدید شدند و ادامه دادند.زمین خوردند و لگد خوردند و تهدید شدند و دوباره برخاستند.با چشم باز خوابیدند تا ذره ای از این خاک ، آلوده یِ پسماندهای معمولی و هسته ای و بیمارستانی با عنوان (سایت تجمیعی دفن پسماند )نگردد.

تنها گروه اندکی دیدند و خدای بالای سر.

فقط برای حفظ حریم خاک و منطقه و زادگاهشان.برای حفظ آبرو و تاریخ گذشته ، زنده کردن نام بزرگانی که زندگی با افتخار و بدون ذلت را برایمان به یادگار گذاشته اند. 

از طی کردن این مسیرِ سخت ، پشیمان نیستیم .تاوانِ مقاومت در برابر قانونگریزیهای دیگران و حرکت شجاعانه در راه عدالتخواهی را هر چه باشد ، با دل و جان می پردازیم و تا پایِ جان پاسدارِ ارزشهای منطقه بویژه شخصیتهای ویژه و آنچه بزرگان واقعیِ این دیار در این مدت به ما آموخته اند و بیزار از رفتارهای همیشگی بزرگانِ پوشالی ( خود بزرگ پندارانِ پوشالی ) خواهیم بود./.


✍️عیسی جوکار

#عیسی_جوکار_وکیل

نوروز ۱۴۰۲

 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد